Ako tejpy pomáhajú

Ešte donedávna len málokto tušil, čo to presne znamená, keď niekoho „zatejpujete“. Dnes sa však už väčšine ľudí pri týchto slovách vybaví pohľad na televízne prenosy, kde športovcom pri behu žiaria farebné pásky na nohách. Pritom tejpovanie ako také je známe už niekoľko desiatok rokov – najskôr sa používali fixačné tejpovacie pásky, ktoré mali podporiť svaly a kĺby v športovej činnosti. Postupne sa však vyvíjali pásky z pružnejšieho materiálu, dnes známe ako kinezio-tejpy.

S technikou kinezio-tejpovania prišiel začiatkom osemdesiatych rokov 20. storočia doktor Kenzo Kase v Japonsku, ktorý vychádzal zo základnej myšlienky, že na udržanie zdravia i na jeho znovunastolenie je dôležitý pohyb a svalová aktivita. Svaly však nie sú dôležité iba pre samotný pohyb, ale tiež pre krvný a lymfatický obeh alebo udržanie telesnej teploty. Práve tým sa kinezio-tejpovanie výrazne odlišuje od skoršieho fixačného.

Zatiaľ čo fixačná tejpovacia páska nemá zo svojej materiálovej podstaty schopnosť prispôsobiť sa pohybu, čím výrazne obmedzuje krvnú a lymfatickú cirkuláciu, kinezio páska zhruba odpovedá svojou elasticitou a váhou ľudskej koži. Vďaka tomu dochádzí k vytváraniu efektu oživovania kože cez jej povrch. Po akejkoľvek traume totiž v tkanivách ľudského tela prebieha zápalová reakcia. Vzniká lokálny opuch, ktorý zpôsobuje nárast tlaku. Práve kôli zvýšenému tlaku je narušený krvný obeh a spomalený tok lymfy, čo aktivuje receptory bolesti. Kinezio-tejpovanie spôsobuje okamžité pominutie tlaku, vďaka čomu je krvný a lymfatický obeh znovu obnovený. Tiež pociťovaná bolesť rýchlo mizne. Naopak fixačným tejpom sa dosahuje iba jediný efekt – spevnenie a to ako v zmysle ochrany najvyťaženejších častí tela u zdravých jedincov, tak po úrazoch namiesto ortéz.

Kúzlo kinezio-tejpu teda spočíva hlavne v materiálu, z ktorého je vyrobený. Túto elastickú pásku je možné nie len natiahnuť, ale následne tiež vrátiť do pôvodného rozmeru. Naviac nedráždi pokožku, nevyvoláva precitlivenost a je vodostála – jej aplikácia teda nebráni bežnej dennej hygiene, plávaniu ani športovaniu.

Pásky sa lepia pod miernym ťahom na napnutý sval. Podľa potreby sa môžu tiež nastrihovať, čím vzniká tzv. X-tejp alebo Y-tejp. Pri tejpovaní miest s problematickým lymfatickým obehom sa môže páska rozstrihnúť na viac úzkych dielov. Konce pásky sa zastrihávajú dogulata, aby sa rohy trením o odev neodchlipovali...

Využitie kinezio-tejpov je skutočne pestré. Od doliečovania úrazov či redukovania zápalov cez riešenie hromadenia tekutín, akými môžu byť edémy alebo modriny, korekciu vadného držania tela, ošetrovanie poškodzení spôsobených preťažením, ako je napríklad tenisový lakeť, až po neuro-reflexívne ovplyvňovanie pri bolestiach hlavy. Správnym používaním techník kinezio-tejpov, tak môžete nie len uľaviť svalom od napätia, stabilizovať kĺby, podporiť väzy a šlachy, znížiť opuch či urýchliť hojenie, ale i zmierniť alebo celkom odstrániť bolesť.

Kurzy tejpovania | Partneri